Formula 1 - novinky, tabuľky, zájazdy
Takzvané monoposty sú jednomiestne na tento účel špeciálne vyrobené pretekárske autá, ktorých technické parametre sa menia vzhľadom na každoročne upravované pravidlá. Ich maximálne rýchlosti prevyšujú 350 km/h a v niektorých zákrutách musia pretekári zvládať preťaženie až 5 g. V priebehu histórie prešli monoposty formuly 1 veľkou evolúciou.
Európa je tradičným operačným centrom formuly 1 a najvýznamnejším trhom. Taktiež tu sídlia továrne všetkých tímov. Postupom času si však táto športová disciplína získala popularitu a presadila sa vo všetkých končinách sveta. Súčasný trend je sťahovanie Veľkých cien na východ od starého kontinentu. V záujme Bernieho Ecclestona je rozšírenie aktivít smerom na Blízky východ a do Ázie. V USA, kde sa uskutočnilo nespočetné množstvo Veľkých cien, sa formula 1 neteší takej popularite ako v Európe. Motoršport v Spojených štátoch je primárne rozdelený do troch sérií a je silne ovplyvňovaný politickým a komerčným bojom.
Majstri sveta od roku 2000:
2000 | Michael Schumacher ![]() |
2001 | Michael Schumacher ![]() |
2002 | Michael Schumacher ![]() |
2003 | Michael Schumacher ![]() |
2004 | Michael Schumacher ![]() |
2005 | Fernando Alonso ![]() |
2006 | Fernando Alonso ![]() |
2007 | Kimi Räikkönen ![]() |
2008 | Lewis Hamilton ![]() |
2009 | Jenson Button ![]() |
2010 | Sebastian Vettel ![]() |
2011 | Sebastian Vettel ![]() |
2012 | Sebastian Vettel ![]() |
2013 | Sebastian Vettel ![]() |
2014 | Lewis Hamilton ![]() |
2015 | Lewis Hamilton ![]() |
2016 | Nico Rosberg ![]() |
Veľké ceny
Počet Grand Prix v jednotlivých sezónach je pomerne variabilný. Od siedmich v roku 1950, až po devätnásť v roku 2005 a 2010, či dokonca 20 v sezóne 2011. Šesť zo siedmich pretekov prvého ročníka majstrovstiev sveta sa uskutočnilo v Európe. Jedinými mimoeurópskymi pretekmi bolo slávne podujatie 500 míľ Indianapolis, ktoré bolo zaradené do kalendára v prvom desaťročí MS a malo byť akýmsi mostom medzi dvomi úplne odlišnými svetmi s rôznou mentalitou a tiež s odlišným technickým vybavením. Tradične môže každá krajina usporiadať pod svojím menom len jednu Grand Prix ročne. Ak sa v jednej krajine koná viacero pretekov, musí byť druhá Grand Prix pomenovaná odlišne. Súčasnou snahou je, aby jednotlivé štáty organizovali len jednu Veľkú cenu a pokiaľ možno striedali rôzne okruhy. Príkladom môže byť Nürburgring a Hockenheim, ktoré sa od roku 2008 striedajú v organizovaní Grand Prix Nemecka.
Tituly podľa počtu:
Stajňa | Spolu |
![]() |
16 |
![]() |
9 |
![]() |
8 |
![]() |
7 |
![]() |
4 |
![]() |
3 |
![]() |
2 |
![]() |
2 |
![]() |
2 |
![]() |
1 |
![]() |
1 |
![]() |
1 |
![]() |
1 |
![]() |
1 |
![]() |
1 |
Zájazdy na Formulu 1 nájdete tu: